Klankbeeld, Immanuel Klein, 2005 Effathalaan, Den Burghstraat, Park Arentsburgh Voorburg West.
Klankbeeld, Immanuel Klein, 2005 Effathalaan, Den Burghstraat, Park Arentsburgh Voorburg West.
KUNST IN LEIDSCHENDAM-VOORBURG

Klanken in het marmer

Cultuur 1.796 keer gelezen

Voorburg - Op het eerste gezicht is dit een abstract marmeren beeld. Je ziet een ovaalachtige vorm met middenin een opening en daarbovenop twee kleine vormpjes. Het marmer lijkt wel ingelegd met glanzende diamanten. De buitenkant is stralend glad gepolijst, de binnenkant is ruw gebleven. 

Door Anne Marie Boorsma

Toch stelt dit beeld iets voor. Het heeft als titel ‘Klankbeeld’, dus maker Immanuel Klein licht een tip op van de sluier en laat ons weten dat het iets met geluid te maken heeft. Maar er is meer dat in die richting wijst. Dit kunstwerk staat op de plek waar ooit het Christelijk doveninstituut ‘Effatha’ stond. Effatha betekent in het Aramees: ‘word geopend’ en slaat op een Bijbeltekst waarin Christus een dove man weer laat horen door het woord Effatha uit te spreken. ‘En terstond werden zijn oren geopend en de band van zijn tong werd los en hij sprak goed’. Vandaar die opening in dit beeld, denk ik dan. Daar komt bij dat dit kunstwerk simpelweg een vergroting van het kleinste en lichtste onderdeel van het menselijk skelet is, namelijk de stijgbeugel. Dit is de benaming van één van de drie gehoorbeentjes die zich in het middenoor bevinden. Ze zijn van groot belang bij het overbrengen van geluidstrillingen.

Immanuel Klein (1960-2022) schilderde al als kind maar koos eerst voor een carrière als musicus en componist. In 1987 maakte hij zijn eerste sculpturen en in 2009 kreeg hij de gelegenheid om te werken in atelier Studio Sem in het Toscaanse Pietrasanta, vlak bij de beroemde marmergroeven van Carrara. In die tijd ging hij zijn liefde voor muziek en beeldende kunst combineren. Hij ging beelden maken geïnspireerd door het menselijk gehoororgaan. Het waren vooral de ronde en zachte vormen die hem aantrokken. Er waren kunstenaars voor Klein die een nauwe band hadden met zowel beeldende kunst als muziek. Ik denk aan Wassily Kandinsky (1866-1944) Tijdens muziekuitvoeringen zag deze van oorsprong Russische kunstenaar vormen en kleuren verschijnen. Een talent dat tot uiting kwam toen hij rond 1912 zijn eerste abstracte schilderijen maakte. Hij gaf die vaak muziektitels mee zoals ‘Compositie’, ‘Improvisatie’ of ‘Fuga’. In die tijd was dat vernieuwend en hij kreeg veel navolgers. Immanuel Klein was met zijn antroposofische achtergrond ongetwijfeld beïnvloed door Kandinsky’s kunst en zijn geschriften, waaronder zijn beroemde “Über das Geistige in der Kunst’.

Immanuel Klein beweerde dat elk gesteente zijn eigen geluid voortbracht en hoorde bij het bewerken van marmer een drieklank. Ik stel voor om bij zijn klankbeeld goed te luisteren en te kijken of we de stem van de kunstenaar er doorheen voelen klinken.

Voor reacties en informatie over (online) cursussen kunstgeschiedenis: www.annemarieboorsma.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant