Patrick van Scheijndel houdt regelmatig een inloopspreekuur (foto: DJ).
Patrick van Scheijndel houdt regelmatig een inloopspreekuur (foto: DJ).
DE WIJKAGENT

Patrick van Scheijndel is wijkagent van o.a. The Mall

Actueel 901 keer gelezen

Leidschendam - Patrick van Scheijndel is wijkagent van de wijken ’t Lien, De Rietvink en winkelcentrum Westfield Mall of the Netherlands. 

Door Dick Janssen

Van Scheijndel is een laatbloeier zoals ze dat noemen; althans voor wat betreft zijn carrière bij de politie. Hij is op zijn 40e pas bij de politie begonnen. Hij is opgeleid op bureau Leidschendam-Voorburg en is vervolgens 7 jaar hoofdagent in Pijnacker-Nootdorp geweest. In september 2022 keerde hij terug naar Leidschendam-Voorburg als wijkagent.

 “Ik was voor ik naar de politie ging eerst vertegenwoordiger, maar was uitgekeken op de commerciële targets. Dit werk bevalt me veel beter.” Als wijkagent van de Mall heeft hij veel te maken met ondernemers: “Dat ben ik met mijn achtergrond als vertegenwoordiger ook wel gewend”, geeft hij aan.

Dagelijks is de politieman in de Mall te vinden als hij dienst heeft. Voor de wijkagent is het vooral kennismaken met winkeliers en contact onderhouden. “Niet zozeer om winkeldieven aan te houden bijvoorbeeld. Natuurlijk grijp ik in als ik strafbare feiten constateer. Maar doorgaans worden deze door de noodhulp/surveillance en beveiliging afgehandeld.’’ 

Naast het contact met ondernemers, houdt Van Scheijndel zich bezig met preventieve acties, bijvoorbeeld om winkeldiefstal en fietsendiefstal zoveel mogelijk te voorkomen. Ook de verkeersstroming rond het winkelcentrum is een uitdaging. ‘’Ik ben wel zichtbaar aanwezig in het winkelcentrum, maar ben vooral achter de schermen actief.’’

Naast de Mall heeft Van Scheijndel twee wijken, namelijk ’t Lien en De Rietvink. “Ik heb drie basisscholen in mijn wijken. Daar ben ik regelmatig zichtbaar aanwezig, bijvoorbeeld om de verkeerssituatie in de gaten te houden om de veiligheid rondom de scholen te waarborgen. Met name tijdens het halen en brengen van kinderen kunnen ongewenste verkeerssituaties ontstaan. Afhankelijk van de situatie resulteert dit dan in een waarschuwingsgesprek of direct een bekeuring voor bijvoorbeeld dubbel parkeren, zonder vergunning op een taxistandplaats staan, negeren van een gele streep of op de stoep parkeren. “

Verder zijn er, met name aan het begin van de herfst, controles op fietsverlichting. Eventueel werkt Van Scheijndel mee aan presentaties of gastlessen over vuurwerk, social media en pesten. “Je moet niet alleen aanwezig zijn als het fout gaat, maar ook preventief bezig zijn”, is de wijkagent van mening.

Van Scheijndel houdt zich tevens bezig met de sociale problematiek in zijn wijken. “Ik vind het een uitdaging om bij problemen achter de voordeur samen met de ketenpartners een passende oplossing te vinden. Het kan gaan om mensen die verward gedrag vertonen, huiselijk geweld, geluidsoverlast, burenruzie enz. In zulke zaken ben ik een beetje een regisseur; wie zet je – in overleg met de partners - in voor welke probleem of in welke situatie. Het is een heel pakket aan mogelijkheden. Daarvoor is er veel contact met onder meer de gemeente, de woningbouw, buurtbemiddeling en GGZ .”

Van Scheijndel heeft het in ieder geval erg naar zijn zin in Leidschendam-Voorburg: “Het is een drukke baan, maar ik haal er veel voldoening uit”, laat hij tot slot weten.

De wijkagent is veel in de wijk aanwezig en heeft al enkele keren een inloopspreekuur gehouden op basisscholen. Daar is echter nog geen vaste dag voor aangewezen. Via Instagram geeft hij aan wanneer het inloopspreekuur is. Hij is telefonisch bereikbaar via 0900-8844 (terugbelbericht) en plaatst op Instagram wekelijks berichten. Hij is daar te volgen op wijkagent_lien_derietvink_mall.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant