Afbeelding

Waarom social media advertising nog steeds belangrijk is

Algemeen 457 keer gelezen

Social media is everywhere. En hoewel de eerste vorm van social media eigenlijk in de jaren ‘70 ontstond, is het pas met de komst van Facebook in 2004 echt overal. Een nieuwe era, want sinds Facebook ontwikkelden ook andere sociale media zich zoals we ze nu kennen. Denk maar aan LinkedIn, Instagram en Twitter die allemaal volgens bepaalde algoritmes content laten zien.

Social media voor bedrijven
Fan of niet, hoe je het ook draait of keert social media is enorm interessant voor je bedrijf. Want met meer dan 1 miljard gebruikers op Instagram en rond de 2 miljard op Facebook hoeven we je niet te vertellen dat je op deze manier een hele hoop mensen kan bereiken. Zonder daar al te veel moeite voor te doen. Met organische content alleen zal het niet gebeuren, maar met behulp van advertenties met de juiste boodschap, en naar de juiste doelgroep, kan je serieuze successen bouwen.

Welke kanalen gebruik ik best?
Welke kanalen je inzet, is afhankelijk van je doelpubliek. LinkedIn voor meer zakelijke content, Instagram en Facebook vind je het meest uiteenlopende publiek en Twitter is dan weer voor een wat oudere generatie in een vaak iets zakelijker jasje. En op TikTok vind je een jongere generatie. Houd er rekening mee dat ook dit onderhevig is aan verandering. In het begin was het vooral de jonge generatie die op Facebook zat. Nu zien we dat er daar eerder een oudere generatie settelt en de jongere generaties naar Instagram zijn vertrokken, terwijl ze nu ook massaal op TikTok zitten. TikTok is terrein aan het winnen en is volgens velen de beste plek om als vooruitstrevend merk nu al te gaan adverteren. En hoewel er steeds meer regels en wetten komen om de consument te beschermen, blijven de social mediakanalen een onuitputtelijke bron van data bezitten over jouw doelgroep, wat targetting steeds makkelijker maakt en het succes van je advertenties mee bepaalt. Stel je hebt een subscription service voor kinderspeelgoed, dan zijn TikTok, Twitter en LinkedIn niet de meest ideale kanalen maar Facebook en Instagram dan weer ideaal. 

Relevante content
Oke, je doelgroep kan nog zo goed getarget zijn, maar als je geen relevante content biedt, blijft je advertentie een flop en blijft het aan de kant van de payment service provider maar stilletjes. 

Ga daarom diep, als het over je doelgroep gaat. Kom alles over ze te weten. Weet waar ze zich bevinden, wat ze beweegt waar ze boos van worden, waarom ze uit hun bed komen en waar ze een hekel aan hebben. Een grondig doelgroeponderzoek en het opstellen van persona’s kan je helpen beter zicht te krijgen op de koper van je product of dienst. Succes! 

Uit de krant