Astrid van Eekelen, wethouder Economische Zaken was bij de start aanwezig (Foto: PR).
Astrid van Eekelen, wethouder Economische Zaken was bij de start aanwezig (Foto: PR).

Nederlandse SmartBus van start op Veurs Lyceum

Actueel 384 keer gelezen

Voorburg – De Nederlandse SmartBus tour is vandaag officieel van start gegaan op het Veurs Lyceum in Leidschendam. Door middel van een interactief programma in het mobiele klaslokaal, de 'Smartbus', krijgen jongeren tussen de 11 en 15 jaar inzicht in hun onlinegedrag en leren ze meer over veilig, verantwoord en zelfbewust internetgebruik.  

De bus rijdt in de maanden oktober, november en december 2019 langs verschillende scholen in Nederland en België. SmartBus is een initiatief van Huawei Nederland en België in samenwerking met Ins!ght (Education to Empower), een organisatie die zich al jarenlang inzet voor goede interneteducatie in Europa. Op basis van de vragen en behoeften van de jongeren zelf hebben de experts van Ins!ght het inhoudelijke programma van de SmartBus ontwikkeld. Belangrijke thema's die aan bod komen zijn onder andere cyberpesten, online veiligheid, verantwoordelijkheid en privacy.


"Kinderen moeten aan de ene kant worden aangemoedigd om onlinemogelijkheden zo veel mogelijk te benutten, maar ze moeten zich ook bewust worden van de risico's. Leuke educatieve ervaringen zijn hiervoor belangrijk. Kinderen leren immers van wat we doen, niet van wat we zeggen", zegt Janice Richardson, kinderrechtenexpert van expertnetwerk Ins!ght tijdens het lanceringsevenement in Leidschendam.


Het programma van de SmartBus sluit goed aan op het curriculum van scholen waarin het ontwikkelen van digitale vaardigheden steeds meer aandacht krijgt: "Als Veurs Lyceum zijn we trots dat mediawijsheid en digitale geletterdheid al jaren een vaste plaats in ons lesprogramma hebben. Kinderen ontdekken en proberen veel - en dat hoort ook-, maar overzien niet altijd de mogelijke consequenties van hun onlinegedrag", aldus Charlotte van Thiel, Veurs Lyceum in Leidschendam


Zelfbewuste internetgebruikers
"Als vader van drie zoons blijf ik mij telkens verbazen over het gemak en de mate waarmee jongeren nieuwe technologieën oppakken en gebruiken. Helaas resulteert dit soms ook in negatieve online-ervaringen voor jongeren. Goede educatie die aansluit bij hun leefwereld is daarom essentieel", zegt Gert Jan van Eck, COO Huawei Nederland. "Als technologiebedrijf wil Huawei een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de toekomstige generatie tot zelfbewuste en verantwoordelijke internetgebruikers."


De Smartbus campagne kan op grote betrokkenheid van scholen en lokale bestuurders rekenen. De toegevoegde waarde die de Smartbus levert voor kinderen en jongeren wordt daarbij herkend en erkend. Astrid van Eekelen, wethouder Economische Zaken in de gemeente Leidschendam-Voorburg onderstreept dat: "Wij zijn zeer verheugd dat bedrijven in onze gemeente en regio maatschappelijk zo betrokken zijn en de verbinding leggen met jongeren via het onderwijs, zij zijn tenslotte de toekomstige werknemers in de bedrijven. Ondernemend Leren is een van de thema's in ons Platform Economie Onderwijs & Arbeidsmarkt (EOA) en daar is digitale bewustwording onderdeel van. Het Platform EOA is een actief netwerk van ondernemers, onderwijsinstellingen en overheid, dat al 10 jaar werken, leren en ondernemen stimuleert in Leidschendam-Voorburg".


De SmartBus bouwt voort op een project dat in 2014 in Spanje uitrolde, en positief werd onthaald. Het is één van de educatieve initiatieven waarmee Huawei zijn expertise als wereldwijd ICT-bedrijf wil delen om de digitale vaardigheidskloof te helpen overbruggen.

Uit de krant