V.l.n.r. Margreet Lont, Joyce van Leeuwen en Marco van Stappershoef van Van Leeuwen Catering, Wethouder Nadine Stemerdink en Tahir Bhola (foto/tekst: Inge Koot).
V.l.n.r. Margreet Lont, Joyce van Leeuwen en Marco van Stappershoef van Van Leeuwen Catering, Wethouder Nadine Stemerdink en Tahir Bhola (foto/tekst: Inge Koot).

Wethouder Nadine Stemerdink: "Alle jongeren van de bank"

Actueel 926 keer gelezen

Leidschendam-Voorburg - Wethouder Nadine Stemerdink heeft het niet over jeugdwerkeloosheid maar over jeugdwerkgelegenheid. Met die positieve inslag probeert zij nu zoveel mogelijk jongeren aan het werk te krijgen. "Wij willen alle jongeren van de bank af hebben", vertelt Stemerdink. "De doelstelling is een daling van de jeugdwerkloosheid met 20% in 2018. Maar mijn ambitie ligt hoger."

Door Inge Koot

Leidschendam-Voorburg heeft 7000 jongeren in haar gemeente wonen waarvan er 455 werkzoekende zijn. De helft van die jongeren heeft geen starterskwalificatie, zoals een havo- of vwo-diploma of een mbo-diploma vanaf niveau 2. "Wij willen die jongeren weer naar school hebben zodat ze een vakdiploma gaan halen." De ambitie van het actieplan van Stemerdink ligt hoog. Zij wil niet alleen de jongeren die nog geen diploma hebben terug de schoolbanken in hebben maar zij wil daarnaast de wel gediplomeerde jongeren aan het werk hebben. Voor deze ambitie heeft zij het actieplan jeugdwerkgelegenheid opgesteld. Voor de uitvoering heeft zij tot 2018 jaarlijks een bedrag van 200.000 euro weten los te peuteren bij de gemeenteraad.

Niet alle werkloze jongeren zijn bekend bij de gemeente omdat zij niet allemaal voor een uitkering naar het gemeenteloket komen. "Deze jongeren komen op een andere manier aan hun geld of wonen nog thuis en leven op de zak van pa en ma." Ook deze jongeren wil Stemerdink in beeld hebben. "Een aantal van deze jongeren kennen wij via de jongerenwerkers maar wij willen al deze jongeren bereiken. Dat betekent gewoon langs de deuren gaan, aanbellen en in gesprek gaan. Alle huishoudens zijn bekend bij de gemeente maar we gaan natuurlijk wel zorgvuldig om met de privacywetgeving."

Een ander punt van het actieplan is de jongeren in contact brengen met werkgevers. Hiervoor zijn initiatieven ontwikkeld als 'Jongeren in de Lift'. De jongeren worden in twee dagdelen voorbereid en presenteren zich bij de ondernemers met een pitch. Ze mogen pas de deur uit als ze een concrete afspraak op zak hebben. Op een ludieke manier worden ondernemers en jongeren gematcht. Tahir Bhola (22) is een van die jongeren. Hij heeft een MBO niveau-2 opleiding ICT. Hij heeft 1 jaar werkervaring maar zijn contract werd niet omgezet in een vaste aanstelling. Nadat hij zich had aangemeld bij UWV werd hij onderdeel van het project 'Jongeren in de Lift'. Hij leerde sollicitatietechnieken en heeft inmiddels een sollicitatie lopen. Om zijn kansen te vergroten is Tahir een thuisstudie gestart op het gebied van ICT. Ook de 26-jarige Margreet Lont wil graag aan het werk. Zij is afgestudeerd aan de Kunstacademie Beeldende kunst en is via 'Jongeren in de Lift' in contact gekomen met medewerkers van Stichting Sport en Welzijn die haar helpen met het opzetten van een eigen onderneming. Zij gaat kunst- en cultuurlessen geven aan kinderen.

Het Werkgeversservicepunt is een belangrijke spil tussen de jongeren en de werkgevers. Dit servicepunt ondersteunt mensen die niet vanzelf de weg naar de arbeidsmarkt vinden. Maatschappelijk betrokken bedrijven willen deze mensen, in dit geval de jongeren, graag helpen. Zoals Van Leeuwen Catering, dat de catering verzorgt in schoolkantines waarbij zij als doelstelling hebben een bewuste leefstijl bij jongeren te bevorderen. Zie bieden per jaar zo'n 30 stageplekken aan voor jongeren en daarnaast melden zij hun vacatures bij het werkgeversservicepunt.

Het actieplan jeugdwerkgelegenheid is tot stand gekomen met input van jongeren. Op verschillende manieren is er informatie verzameld. Tijdens schooldebatten werden er stellingen en vragen aan de jongeren voorgelegd. Daarnaast kon iedere jongere onder 27 jaar online een vragenlijst invullen. Ondernemers die zich in de breedste zin willen inzetten voor de doelgroep jongeren en die hen iets kunnen bieden zijn erg belangrijk voor het plan van wethouder Stemerdink. Bijvoorbeeld met een stage, een meeloopdag, een cv-advies, een sollicitatietraining of zelfs door als 'maatje' gekoppeld worden aan een jongere. Op 4 april vindt er weer een 'Jongeren in de Lift' plaats bij het Werkgeversservicepunt.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant