De Geestbrug in 1905.
De Geestbrug in 1905.
HISTORISCH LEVEN AAN DE VLIET

Gloednieuwe Geestbrug

Actueel 637 keer gelezen

Voorburg - De eeuwenoude Geestbrug die Voorburg met Rijswijk verbindt, is diverse keren veranderd, verbeterd en gemoderniseerd. Weinig mensen zullen zich de dubbele ophaalbrug nog kunnen herinneren, die de voorganger was van de huidige basculebrug die uit 1933 dateert.

Door F.J.A.M. van der Helm

Bij de opening van de nieuwe Geestbrug in 1933 was heel wat publiek op de been. Vanaf enkele huizen in de omgeving wapperde de vaderlandse driekleur. Veel enthousiaste buurtbewoners wilden eindelijk weer eens via de vertrouwde route naar de andere kant van de Vliet. Enkele belangrijke genodigden, waaronder ir. De Kock van Leeuwen onder wiens leiding de brug was gebouwd, keken voldaan naar hun product.

Nadat de brug verschillende keren open en dicht was geweest, keken de toeschouwers gespannen uit naar het moment dat de brug voor het verkeer werd vrijgegeven. Vrijdagmiddag 25 augustus rond de klok van 4 uur was het zover: de verbinding tussen Rijswijk en Voorburg was weer hersteld. Bijna een jaar lang was het een drukte van belang met al de arbeiders die bij het project betrekken waren. Eindelijk was daar nu een einde aan gekomen. Aan Voorburgse zijde vielen enkele oude huizen aan de slopershamer ten prooi om de weg naar de nieuwe brug te verbreden, maar daar kwam een mooie nieuwe weg voor terug, inclusief woon- en winkelhuizen. Het zou prima wonen worden op het uiterste puntje van de uitdijende stad.

De nieuwe brug was een hele vooruitgang en zat vol technische snufjes. De brugwachter kon door elektrische stopsignalen het verkeer naar zijn hand zetten vanuit zijn huisje. Ook het scheepvaartverkeer kregen middels groene en rode lichten het signaal om te stoppen of door te varen. De brug zelf ging in 40 seconden open en zelfs de slagbomen werden elektrisch bediend. De brugwachter moest ongetwijfeld worden bijgeschoold om zich al deze moderne snufjes eigen te maken. De breedte van de brug ging van vier naar zestien meter! Tevens werd de doorvaartwijdte op tien meter bepaald

Spoedig na het gereed komen van de burg zou de HTM beginnen met het doortrekken van de tram, die nu nog stopte voor de brug aan Rijswijkse zijde. Voor de HTM hing hier een prijskaartje aan vast van 25.000 gulden, die ze moest bijbetalen aan de totale kosten van 230.000 gulden. Dat was een beslissing van Gedeputeerde Staten die zelf 100.000 op tafel legde. Den Haag betaalde 75.000 en de rest kwam op het bordje van Voorburg terecht. Opvallend genoeg betaalde Rijswijk niet mee, omdat ze geen voordeel bij de brug zou hebben oordeelde de Staten.

De opening had geen officieel karakter. Geen linten doorknippen of champagne. De situatie was dusdanig veranderd en aangepast aan de eisen van de nieuwe tijd, dat we tot op heden nog plezier hebben van deze basculebrug, behalve als hij bij te zonnig weer wat uitzet en niet meer dichtgaat!

Reacties naar helmhuis@ziggo.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant