Door Ronald Lamping
Door Ronald Lamping
COLUMN

KOLDER!!

Column 1.182 keer gelezen

Seksuele of (genuanceerder) voorlichting over lichaam via project “Lentekriebels” op basisschool? Vanaf groep 1. Knots-knetter-gekke onzin. Doorgeslagen kolder. Dit stukje over het waarom.

Jaren weg uit de klas, maar nog kritisch. 40 jaren ervaring in wijk met vaak bewerkelijke oudste leerlingen. Ervaringsdeskundige. Verwaand? Nee, feit. Laat me door de zichzelf soms overschattende nieuwe generatie écht niet wegspelen. Alert, geen belegen betweter. Menige leerkracht heeft al genoeg moeite met orde houden en het les geven in rekenen en taal. Zie huidige eindresultaten. Sturen drukke kinderen machteloos uit de klas, terwijl die miskleun juist eigen falen benadrukt. “Er uit!”, betekent simpelweg, “ik red het niet zelf”. Be-droe-vend!

“Seksuele voorlichting” vanaf groep 1. Via biologielessen komt er al genoeg “lichamelijks” langs. Prima. Zeker voor de groep, die naar Voorgezet Onderwijs gaat. Om basisschool breed seksuele voorlichting project in leerplan op te nemen is doorgeslagen noviteit. Lessen aan oudsten over bijvoorbeeld seksueel misbruik via mobieltje? Wél nuttig. Promotors gaan er van uit, dat alle kinderen gelijk zijn. Dat kinderen taal en rekenen leren is evident. Maar ook daar horen leerkrachten te zorgen, dat het individuele kind naar niveau wordt geïnstrueerd. Kinderen zijn géén eenheidsworst. Geloof me, menige leerkracht heeft de grootste moeite om te werken op verschillende niveaus. Om uit het individuele kind het optimale (!) te halen wat latent verborgen zit.

Seksuele voorlichting. Daar moeten kinderen aan toe zijn. Hoe speels je dit ook brengt. Het ene kind zal flarden absorberen, de andere interesseert het (nog) niets. Daarbij moet een leerkracht, zeker in hoogste groepen, zélf capabel zijn om deze les gepast en didactisch sterk over te brengen. Met gezonde autoriteit en zowel kwinkslag als serieuze ondertoon.

Seksuele voorlichting is geen geschiedenisles over Alva. Doet een appél op het brein van de leerling, dat nog volop in ontwikkeling is. Dat helemaal niet toe is aan praten over seks in al zijn geledingen. Kan zelfs contraproductief werken als kinderen geconfronteerd worden met lijfelijke data, waar ze niets van snappen. 

Het onbekende, onbegrepene werkt tegen hen, omdat ze deze info nog niet correct weten te projecteren op eigen doen en laten. Hoe reageert de oudste groep bij een leerkracht, die al genoeg ordeproblemen heeft? Natuurlijk gieren als er een namaak clitoris wordt doorgegeven. (“Juf, is dat de nieuwe puntenslijper?”) Natuurlijk liggen ze in een stuip als er gepraat wordt over piemel en vagina. Hoort simpel bij hun leeftijd.

Volgend essentieel aandachtspunt! De thuissituatie is bij ieder kind anders. Verschillende geloofsovertuigingen, andere opvoedkundige opvattingen. Kinderen, ouders en hun achtergrond zijn onvergelijkbaar. Gevolg? Opgewonden discussies met ouders, die niet gediend zijn van zo`n ongepast project.

Hoe speels gebracht dan ook, uitgebreide seksuele voorlichting gaat te ver. Biologieles voldoet. Opgedrongen project is vruchtbare grond om lekker te donderjagen en te giechelen. Kan de leerkracht dit aan of moeten lachers “voor het zingen de klas uit?” Mijn mening is duidelijk.

Zie er geen enkel gat in!

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant