[ONDERNEMER IN BEELD]Krijg weer plezier in leren met hulp van Edu4kids
Logo hetkrantje-online.nl
<p>Hulphond Freddy is sinds 2019 een steun in de therapie die Marysa haar cli&euml;nten aanbiedt. </p>

Hulphond Freddy is sinds 2019 een steun in de therapie die Marysa haar cliënten aanbiedt.

ONDERNEMER IN BEELD

Krijg weer plezier in leren met hulp van Edu4kids

  •   keer gelezen   Ondernemer in Beeld

Leidschendam - Marysa de Haas van Edu4kids behandelt mensen met een psychosociaal probleem. “De diversiteit aan problemen waarmee mensen naar de praktijk komen is groot. Het kan gaan om concentratieproblemen, gedragsproblemen, leerproblemen, angsten of ontwikkelingsproblemen.” Sinds 2008 behandelt zij met veel toewijding cliënten vanaf 5 jaar.

“Onze methodieken zijn erop gericht om cliënten te helpen hun focus, gedrag, sociale vaardigheden, angstgevoelens en academische prestaties te verbeteren en verder te ontwikkelen. Hiervoor gebruiken wij de Feuerstein methode met cognitief gedragsmatige oefeningen en trainen wij het vastgelopen brein verder door middel van brein integratie oefeningen. Hierdoor krijgt de cliënt weer zelfvertrouwen, structuur, verbeteren de academische vaardigheden en komt het brein weer in balans. Deze combinatie van therapieën is uniek in Nederland en bewezen effectief.” Marysa benadrukt dat in deze periode van online onderwijs deze ondersteuning heel belangrijk is omdat veel kinderen achterstanden oplopen die zij met haar begeleiding kan verhelpen.

Het cognitieve programma richt zich op het stimuleren van de denkontwikkeling. Het materiaal heeft een opbouw, waardoor elke cliënt op systematische wijze denkvaardigheden aangereikt krijgt. Het programma legt niet zozeer de nadruk op ‘wat’ te leren, maar meer op het ‘hoe’ te leren. Doordat er weinig specifieke voorkennis vereist is, lokt het geen faalervaringen uit en is het zodanig opgebouwd dat cliënten succeservaringen opdoen. Cliënten zullen hierdoor weer plezier in leren krijgen en meer gemotiveerd raken op school.

Marysa werkt met werkbladen en puzzels maar ook veel met spelmaterialen. “In spelmaterialen zitten veel cognitieve vaardigheden verborgen, waar we ons niet direct bewust van zijn. De cliënt leert spelenderwijs nieuwe vaardigheden aan. Zo laten wij cliënten veel puzzels doen die nauwkeurigheid en goed waarnemen vereisen. Ongeveer 90% van de fouten op school worden gemaakt in het niet goed waarnemen en onnauwkeurig zijn. Vaak gaan cliënten een niveau omhoog op school door alleen al deze cognitieve vaardigheden te verbeteren.”

Het brein integratie programma is specifiek ontworpen om de balans in het brein weer te herstellen zonder medicatie. “Eerst doen wij testen om te achterhalen welke kant van het brein uit balans is en maken wij een dominantieprofiel. Na alle testen verzamelen wij alle gegevens en volgt er een individueel behandelplan. De behandeling bestaat uit gerichte oefeningen voor het brein. Hierdoor ontstaan er nieuwe cognitieve ervaringen voor de zenuwen en de hersenen en een beter werkgeheugen.”

De oefeningen in het programma zijn gericht op het samenwerken van beide hersenhelften. Dit wordt gedaan door middel van balansoefeningen, oogoefeningen, sensomotorische oefeningen en vele andere leuke oefeningen die vooral naast nieuwe breinverbindingen maken, ook veel plezier opleveren. “Diverse leer- en gedragsproblemen, zoals dyslexie en ADHD ontstaan vaak ook door een disbalans in een deel van het brein. Zo is het rechter brein het sociale brein en verantwoordelijk voor het voelen van eigen emoties en die van anderen. Het linker brein is verantwoordelijk voor het lange termijn geheugen en vele schoolse vaardigheden, zoals begrijpend lezen, rekenen en spelling.”

De kosten voor de therapie komen in aanmerking voor vergoeding vanuit de aanvullende verzekering. RTL 4 heeft onlangs een opname gemaakt van Edu4kids die te zien zal zijn in het programma ‘Dit is Holland’ op zaterdag 9 januari (15:30-16:00).

Meer informatie over Edu4kids op: edu4kids.nl.

Meer berichten