Logo hetkrantje-online.nl
<p>Lennert Luiten: &lsquo;Van al onze producten weten we exact waar het vandaan komt, hoe het heeft geleefd en dat er goed voor het dier is gezorgd&rsquo; (foto: Inge Koot). </p>

Lennert Luiten: ‘Van al onze producten weten we exact waar het vandaan komt, hoe het heeft geleefd en dat er goed voor het dier is gezorgd’ (foto: Inge Koot).

ondernemer van de week

Luiten Food op zoek naar goede mensen die passen binnen de cultuur van het bedrijf

  •   keer gelezen   Ondernemer in Beeld

Stompwijk - Lennert Luiten is de derde generatie op rij en trots op het bedrijf dat door zijn opa in 1938 is opgericht. “Hij ging op zijn fiets langs de deuren met boter kaas en eieren”, vertelt Lennert. Inmiddels is het Stompwijkse bedrijf Luiten Food één van de grootste internationale spelers op het gebied van rund, lam, wild, gevogelte en ibérico.

Door Inge Koot

Het familiebedrijf Luiten Food is groot geworden door de import en verkoop van wild. Inmiddels behoren rund- en lamsvlees van ‘down under’, Spaans varken en Frans gevogelte ook tot het assortiment. Allemaal van sublieme kwaliteit waarbij het ‘Beter leven’ vignet leidend is. De tweede generatie van Luiten Food, Leo en Aad Luiten, waren echte pioniers in hun vakgebied. “Mijn opa wilde gewoon zijn boterham verdienen maar mijn vader en oom zijn echte avonturiers. Zij reisden Europa door, en later de hele wereld, voor het beste stukje vlees en gevogelte. We doen nu nog steeds zaken met bedrijven waarmee zij in de jaren ‘80 contact hebben gelegd.”

Al vanaf de beginperiode levert Luiten Food producten, toen nog met name vlees uit de Stompwijkse polder, aan de hotelketen Van der Valk. Daar zijn inmiddels de supermarktketens Albert Heijn, Delhaize (België) en EDEKA (Duitsland) bijgekomen. Ook werken ze samen met lokale bedrijven zoals Scheria uit Stompwijk en groothandel Burg en Bol uit het Forepark waar sinds de coronacrisis particulieren ook hun bestellingen kunnen doen.

Luiten Food biedt een product met een verhaal. “Wij staan voor dierenwelzijn. Voor veel van onze producten geldt het Beter Leven keurmerk. Van al onze producten weten we exact waar het vandaan komt, hoe het heeft geleefd en dat er goed voor het dier is gezorgd.” Dat is ook de reden dat Lennert en zijn collega’s regelmatig op bezoek gaan bij de boerderijen over de hele wereld waar zij het vlees inkopen. “Wij doen een jaarlijkse controle zodat wij zeker weten dat de boerderij voldoet aan onze normen.”

Duurzaamheid is heel belangrijk voor Luiten Food. Dat blijkt ook uit de 1850 zonnepanelen op het dak van het bedrijf. “Wij zijn zo goed als zelfvoorzienend”, zegt Lennert trots. Dat is best bijzonder als je door het bedrijf loopt waar de temperatuur in verschillende immense ruimtes op koelkast- of vriezerniveau is. Wat ook opvalt is de moderne en hygiënische uitstraling in de opslag- en verpakkingsloodsen.

Het van oorsprong Stompwijkse bedrijf is geworteld in de Stompwijkse samenleving. Zij zijn sponsor van voetbalvereniging Stompwijk ’92 en samen met andere bedrijven uit Stompwijk proberen zij de club op een hoger plan te brengen.

Sinds de oprichting is Luiten Food gestaag gegroeid. Het eerste personeelslid werd in de zeventiger jaren aangenomen en is nog steeds werkzaam bij het bedrijf. Veel medewerkers werken er al tientallen jaren, dus dat zegt wel iets over de cultuur en sfeer. Inmiddels werken er 75 mensen en op dit moment heeft het bedrijf meerdere vacatures. “Doordat wij nog steeds groeien, kunnen medewerkers ook mooie carrièrestappen maken binnen het bedrijf.”

Binnenkort houdt Luiten Food een open dag met een banenmarkt. “Wij zijn op zoek naar goede mensen die passen binnen de cultuur van het bedrijf.” Meer informatie: www.luitenfood.com en op facebook.

Meer berichten