Ondernemen is vertrouwen én durven’

Actueel 45 keer gelezen

VOORBURG - Vier maanden geleden begonnen met het distributeurschap voor de Benelux voor enkele natuurlijke cosmeticamerken. Je moet het allemaal maar durven in deze voor veel ondernemers lastige tijd. Voorburger Hans Pijnacker, al geruime tijd zelfstandig ondernemer, weet dat het opstarten van nieuwe activiteiten van een bedrijf als topsport mag worden beschouwd.

Door Bart Bakker

Onze redactie hoorde met veel bewondering het verhaal aan van de ondernemer, wonende aan de Voorburgse Parkweg, die zich gespecialiseerd heeft in de merken ‘Tisserand’ en ‘Barefoot’, die staan voor diverse producten voor natuurlijke verzorging van huid en haar.

“Als je in deze tijd nieuwe bedrijfsactiviteiten wilt opstarten, moet je er echt drie keer vertrouwen in hebben om het door te zetten”, aldus Hans Pijnacker. “Dat is de kern van het verhaal voor een ondernemer anno 2012. Dat vertrouwen hebben we in de merken die we nu in de Benelux vertegenwoordigen. Toen ik er voor benaderd werd, was voor mij naast het feit dat de merken in vele landen reeds een uitstekende naam hebben opgebouwd, ook de natuurlijke boodschap achter deze merken doorslaggevend. Consumenten zijn steeds meer op zoek naar natuurlijkere producten als alternatief voor de vele synthetische producten”.

Importeren

“We importeren onze producten vanuit Engeland”, vervolgt Hans Pijnacker. “Vervolgens verzorgen we de distributie naar de verschillende kanalen en bouwen aan merkbekendheid”. Het merk Tisserand wordt verkocht bij onder andere drogisten en gezondheidswinkels en heeft een veelomvattende productlijn op basis van aromatherapie. “Het veelzijdige assortiment bevat prachtige producten die geen synthetisch parfum hebben, maar een natuurlijke geur door de etherische oliën”, aldus Hans Pijnacker. “Naast de pure etherische oliën, biedt het merk een complete lijn voor personal care. Bij aromatherapie wordt gebruik gemaakt van etherische oliën die de levenskracht van planten bevatten. Zij hebben via geur en huid bewezen therapeutische effecten op lichaam en geest. Zo kunnen ze je bijvoorbeeld een oppepper geven of juist kalmeren”.

Grondlegger

Grondlegger Robert Tisserand is een pionier op het gebied van aromatherapie en geniet wereldfaam. Hans Pijnacker: “Toen ik mijn vrouw vertelde over de merken waarvoor ik benaderd was, bleek dat zij Tisserand al kende van twintig jaar geleden toen zij bij een schoonheidsspecialiste wel eens etherische oliën van Tisserand kocht en dat zij ook de boeken van Robert Tisserand kende”.

Barefoot Botanicals

Het merk Barefoot wordt uitsluitend verkocht via apotheken. Op dit moment zijn er al tientallen apotheken waar Barefoot verkrijgbaar is. “Op interim basis heb ik onder andere een apothekersketen geleid, dus dat komt nu weer goed van pas bij het neerzetten van het merk Barefoot”, zegt Hans Pijnacker. “Dit merk biedt natuurlijke producten voor de zeer droge huid en een huid gevoelig voor eczeem en psoriasis. In Engeland heeft het merk al prijzen gewonnen”.

Reacties

“We helpen afnemers met het maken van een passend schappenplan, vervolgt Hans Pijnacker als hij een bezoekje gaat brengen aan Carla Verhagen van De Waag in de Herenstraat. Zo dichtbij vindt hij het leuk de producten van Tisserand zelf af te leveren. “Zij is een echte vakvrouw”, geweldig dat zij zo enthousiast is over het merk”, aldus Hans.

Verderop in de Herenstraat biedt de zeer ervaren aromatherapeute Mieke Huibers-Broek de producten ook aan haar klanten aan.

Ontvangen

Maar hoe word je dan ontvangen als je in deze tijd een winkel of een bedrijf inloopt? Ondernemers hebben zorgen en niet of nauwelijks tijd voor iemand die een nieuw product wil promoten of toelichten. “De reacties zijn echt heel verschillend”, reageert Hans Pijnacker. “Er zijn winkeliers die de producten meteen willen hebben, maar doorgaans moet je meer moeite doen om hun vertrouwen te winnen. Door te laten zien waar onze merken voor staan en welke ondersteuning wij verder bieden, groeit onze orderportefeuille iedere week. Dat geeft enorm veel voldoening”.

Informatie

Meer informatie vindt u op www.tisserandnederland.nl Hans Pijnacker is te bereiken via telefoonnummer 070- 386 40 42. “Uiteraard komen we graag bij apotheken, drogisten en therapeuten langs voor een persoonlijk gesprek, zodat men zelf de producten en de geuren kan ervaren”.

 

 

Uit de krant