Beeldrechten: Flickr Nederland beweegt / FaceMePLS CC BY 2.0 Bepaalde rechten voorbehouden
Beeldrechten: Flickr Nederland beweegt / FaceMePLS CC BY 2.0 Bepaalde rechten voorbehouden

Handsfree op de fiets?

Algemeen 108 keer gelezen

Verkeersveiligheid is in iedere gemeente een belangrijk aandachtspunt. Ook in het het Verkeers- en vervoersplan (VVP) van Leidschendam-Voorburg is veiligheid op de weg een belangrijke pijler.

Dat er nog behoorlijk wat te winnen valt op het gebied van verkeersveiligheid in onze gemeente werd onlangs goed duidelijk gemaakt door Ap de Heus (wijkvertegenwoordiger), Addie Timmer en Robin van Wissen (GBLV). Dit drietal stelde een lijst op met de dertig meest onveilige verkeerssituaties in de gemeente. Zowel in het VVP als in de lijst van de drie heren is aandacht voor de meest kwetsbare weggebruikers: de voetgangers en de fietsers. Onlangs is de overheid een campagne gestart om te wijzen op het nieuwe grote gevaar op de fiets: telefoongebruik.

Sinds de komst van de smartphone zijn er steeds meer fietsers die gebruik maken van de telefoon terwijl ze deelnemen aan het verkeer. Vanzelfsprekend kan de fietser de aandacht niet goed bij het verkeer houden als deze afgeleid wordt door de telefoon. De campagne Aandacht op de weg is door de overheid in het leven geroepen om fietsend Nederland hier op te wijzen. De overheid richt zich met de campagne specifiek op jongeren, aangezien zij het meest gebruik maken van de telefoon op de fiets. De site van de overheid geeft aan dat één op de drie fietsers tussen de 12 en de 24 jaar zeer regelmatig met de telefoon in de weer is op de fiets. De gevaren hiervan worden duidelijk als men kijkt naar het percentage ongelukken waarbij een smartphone in het spel is: bij 1 op de 5 fietsongelukken waarbij een jongere betrokken is, speelt smartphonegebruik een rol.

Minister Schulz van infrastructuur wil met de campagne jongeren meer bewust maken van hun gevaarlijke gedrag, maar zij ziet niet veel in een verbod op telefoneren of berichten versturen op de fiets. Dit terwijl veel Nederlanders juist wel voor een verbod zijn. Uit een recente enquête op de website van RTL nieuws blijkt dat 90 procent van de mensen voor een verbod is. De minister is echter van mening dat een dergelijk verbod moeilijk te handhaven is.

Waarom is fietsen met de telefoon nu zo gevaarlijk? Eén van de problemen is dat veel fietsers af gaan op hun gehoor, maar wanneer men afgeleid is door de telefoon verslapt de concentratie aanzienlijk. Bovendien zijn nieuwe auto’s met een elektrische motor erg stil en veel fietsers zijn hier nog niet op verdacht. Aangezien de overheid hoog inzet op meer elektrische wagens op de weg en er ook steeds meer tweedehands elektrische auto’s te koop staan op sites zoals Autoscout24, zal het aantal stille voertuigen alleen maar zal toenemen. Dit is dus een serieus aandachtspunt op het gebied van verkeersveiligheid.

Fietsen zonder licht
Naast telefoongebruik op de fiets zijn er natuurlijk nog tal van andere zaken waar de fietser op kan letten om veiliger deel te nemen aan het verkeer. Nu de dagen weer korter worden gaan veel scholieren in het donker van huis. Door simpelweg te zorgen voor een werkend voor- en achterlicht op de fiets, kan iedereen eenvoudig meewerken aan een veiligere wegsituatie.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant