De bezoekers van het Servicecentrum van de gemeente in Leidschendam worden verwelkomd door de robot en bij vertrek gevraagd hoe zij de dienstverlening vonden (foto: Michel Groen).
De bezoekers van het Servicecentrum van de gemeente in Leidschendam worden verwelkomd door de robot en bij vertrek gevraagd hoe zij de dienstverlening vonden (foto: Michel Groen).

Gemeente Leidschendam-Voorburg eerste met ontvangstrobot

Algemeen 568 keer gelezen

Leidschendam - Sinds maandag is een robot 'in training' in het Servicecentrum van de gemeente Leidschendam-Voorburg om de dienstverlening aan bezoekers verder te verbeteren. Daarmee is Leidschendam-Voorburg de eerste gemeente van Nederland die een robot inzet bij ontvangst van bezoekers.

In een pilot van vijf maanden gaan programmeurs en gemeente het contact tussen bezoekers en robot onderzoeken en verbeteren op basis van klantbeoordelingen en –ervaringen. De komst van deze robot in Leidschendam-Voorburg is niet nieuw. Eind vorig jaar konden medewerkers en inwoners al kennismaken met Robot Pepper. De reacties waren toen zeer positief.

Wethouder dienstverlening, Lia de Ridder: "Technische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Als innovatieve gemeente die we willen zijn, volgen we ontwikkelingen die toepasbaar zijn in de publieke sector op de voet. Nu gaan we een stapje verder door te onderzoeken of de robot toegevoegde waarde kan bieden in de dagelijkse dienstverlening aan onze inwoners."

De robot begint de training met bezoekers welkom heten en de weg wijzen. De interactie tussen de robot en bezoekers wordt gemeten door feedback aan bezoekers te vragen. De samenwerking met de medewerkers wordt gemeten door interviews met medewerkers te houden. Op basis van die informatie wordt de robot gedurende de vijf maanden steeds verbeterd en ontwikkeld. "Proefondervindelijk bekijken we of de samenwerking tussen mens en robot het positieve effect heeft op de klantbeleving dat we verwachten te bereiken", zo zegt Roeland van Oers, projectleider van Decos.

Toekomstbeeld
Een filmpje op You Tube (zie Elvie Pepper) illustreert het ambitieniveau dat gemeente Leidschendam-Voorburg, Decos en Qmatic met de robot voor ogen hebben. Zo kan het werken met een robot in het Servicecentrum van een gemeente er in de toekomst uitzien. De komende vijf trainingsmaanden in het Servicecentrum van Leidschendam wordt daar naartoe gewerkt. Overigens wil dat niet zeggen dat het eindresultaat precies zo wordt.

De robot heeft de 'roepnaam' Elvie gekregen. Haar achternaam is 'Pepper'. In het Engels klinkt dat als de afkorting van de gemeentenaam 'LV'. Gedurende de komende vijf maanden wordt de robot Elvie gevolgd en wordt haar 'ontwikkeling' periodiek gevolgd.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant