Logo hetkrantje-online.nl
<p>Door Ronald Lamping</p>

Door Ronald Lamping

column

ROOKGORDIJN

  •   keer gelezen   Column

Tweemaal wees ik op de te verwachten verkeerschaos rond winkelcentrum. Eerste keer voordat het werd geopend. Daarna toen het kalf deels verdronken was. Herhalingen duiden vaak op creatieve armoede. Gemakzucht van scribent. Fout. Ik volg recente gebeurtenissen en schrijf. Conclusie? Een door mij allang aangekondigde hopeloze situatie. Schouderklopje voor mezelf. Met snaakse knipoog, dat wel. 

Wat mij enorm stoort is, dat niemand de verantwoordelijkheid neemt. Niemand moet op het matje komen. Mentaliteit van “we stonden erbij en keken er naar”. Laten we er niet langer omheen draaien. Een gigantisch uit de hand gelopen chaos. En ik ga u publiekelijk mededelen, dat het nooit zal worden opgelost. En nooit duurt lang!

Planologische positie van het winkelcentrum is en blijft belabberd. Vanuit alle windrichtingen ingeklemd tussen een muurvast in beton gegoten wegennet, dat niet verplaatst c.q. verbreed kan worden. Je kunt doen, wat je wilt. Het blijft onmogelijk. Rekensommetje! Mega winkelcentrum + vol gebouwde omgeving = Kansloos. Nu slechts een oortje van het verzopen kalf nog boven drijft, gaat men weer experimenteren. 

Afgelopen Hemelvaartsdag. Uit alles blijkt paniekvoetbal. Schreef eerder, dat je éérst de infrastructuur moet inschatten en daarna (eventueel) bouwen. Vastgoedyuppies zien slechts dollartekens en hebben maling aan lokale gevolgen. Bestuur en raadsleden bleken toekijkende onderbond amateurs. Toeschouwers, geen kritische participanten. Vechtend voor belangen van hun burgers.|

Vaak worden vastgoedjongens de Vastgoedmaffia genoemd. Gaat me iets te ver, omdat er nog bij niemand een paardenkop in bed is gevonden. Dat ze op het verkeerde paard hebben gewed is wel meer dan duidelijk gezien de stinkende puinhoop met alle verkeersnarigheid. Nu schakelen ze over op rookgordijnen en pleisters waar gehecht diende te worden. Een Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC) hield een oefening. Met gemeente, Unibail Rodamco Westfield, Rijkswaterstaat en verkeerscentrale. Een vallende sterrenteam om -daar duikt het verdronken kalf weer op- de afwikkeling van het verkeer te optimaliseren. Zucht!

Prietpraat gaat verder. Haal diep adem. Hier volgt hun volgende rookgordijn. Het OMC kan gecoördineerd reis- en routeadvies naar individuele weggebruikers / bezoekers verspreiden, via navigatie en sociale media, in samenhang met de verkeersmaatregelen vanuit de regiodesk en de mobiliteitsmaatregelen vanuit The Mall. Dynamische informatieborden en verkeersregelaars kunnen gericht worden ingezet. 

Bent u er nog? Vette teksten met vage trucjes, aan -en verwijzingen. Per saldo gaat het volgende gebeuren. Het blijft op de aan -en afvoerwegen letterlijk ongezond druk met vastlopend verkeer uit àlle windrichtingen. Zeker zomers met het constante sluizen van pleziervaart. En worden automobilisten alsnog een andere weg op genavigeerd, dan lopen omringende wijken tjokvol. Met faliekant nare gevolgen voor de daar wonende burgers (lees: Kiezers) met hun auto. 

Ik woon hier, rij hier auto, wandel en ken situaties van alle kanten op mijn duimpje. Ons verkeerstraject laat zo`n winkelcentrum simpelweg niet toe. Ook al goochel je met verkeerslichten en wat al niet meer. Leugens! Deze Mall heette Leidsenhage. Nu een mega verkeersinfarct, waar iedereen koppijn van krijgt. Eigenlijk een toepasselijker naam in gedachten. Welke?

Lijdsenhage

Meer berichten