Door Ronald Lamping.
Door Ronald Lamping.
COLUMN

Verkiezingen

Column 282 keer gelezen

Ben totáál niet bijgelovig. Geen vaste gewoonten, die me naar hoger spiritueel niveau moeten opstuwen. Elke dag schoon ondergoed. Of dat een ritueel is? 

Toch gevangen door twijfel. Wil mijn hallucinerende observatie delen. Behoefte aan. Wil weten wat ú denkt. Kort samengevat. Reclameborden voor gemeenteraadsverkiezingen stonden nog geen dag in ons straatbeeld of het stormde harder dan ooit tevoren. Toeval of ingrijpen van hoger hand?

Heeft het een met het ander te maken? Oorzakelijke verbanden? Dat weet je dan weer niet. Is het een prangende boodschap van onze weergoden? Wat willen ze ons zeggen? Wat is hun winstwaarschuwing? Vragen!

Vanaf die reclameborden kijken ze ons aan. Per foto of pakkende (…) teksten. Moet er natuurlijk om grinniken. Onvermijdelijk circus “Kiekeboe, daar zíjn we weer!” is gestart. Strijd om de kiezer. VVD mevrouw kijkt ons vriendelijk aan met slogan, “Blijft goed, wordt beter”!

Mevrouw en haar partij zijn natuurlijk niet alleen verantwoordelijk voor de puinhoop in het verkeer. Daar hebben álle ingedutte partijen partieel schuld aan. U weet wel, die Mall en zo. Maar ja, mevrouw gaat er over en dan moet je soms op de blaren zitten. Wordt ze een grote meid van.

“Blijft goed”, is natuurlijk lariekoek. Het ís helemaal niet goed. En ik verzeker u, het wordt véél erger. Meer huizen, meer inwoners, meer verkeersbewegingen. Iedereen weet, dat VVD in ons dorp vooral staat voor “Vreselijk Verkeer Drama”. Las vorige week een heerlijk bericht, dat juist déze partij het had over “stop sluipverkeer, dat door woonstraten racet”. Kostelijk!

Gemeentebelangen, het erkende onderbuik gezelschap is losgeslagen van hun lepe “wij-zijn-er-voor-u-anker”. Bonje, kinnesinne en geërgerde ingezonden brieven. Vaste kaderleden, die boos opstapten en veel gezeur. Waarschijnlijk worden die reclameborden binnenkort aangepast. “Gemeentebelangen” wordt partij “Eigenbelangen”. 

Terwijl gasprijzen mega stijgen en iedereen wordt opgeroepen om de kachel lager te zetten en een extra trui aan te trekken, luidt motto PVDA, “Niemand in de kou”. Over zo`n slogan wordt uren vergaderd. Gewikt en gewogen. En komt er nou niemand op het idee om te zeggen: “Lijkt me nu niet zo slim!”

SP stoft weer hun oubollige trostomaatje af met de kreet “Strijd Mee”. Bedoel het tomaatje, dat nu landelijk al jaren achtereen vet verlies opleverde. Ze zijn zo vermalen tussen andere partijen, dat ze beter als symbool een blikje tomatenpuree kunnen nemen. Bekt ook beter bij hun tomaat reclame kreet: “Strijd mee! Anders zitten we nog verder in de puree!” 

Slogans! D`66 werkt aan “Vooruitgang”. In 2018 rond de 57% opkomst. Gaan partijen dat nu halen of wordt het “Achteruitgang?” CDA, “Verbindend aan de Vliet”. Verwarrend! Toch een extra brug? en Christen Unie kiest voor een degelijk “Duurzaam Samenleven”. Werken die reclameborden? Natuurlijk niet. Geldverspilling.

Maar goed, het wordt weer de tijd van spiegeltjes en kraaltjes. Kiezer moet binnengehaald worden. We zullen overladen worden met mooie beloftes. Maandje volhouden. Ondanks alle opgeblazen retoriek. Sterkte! Met wat?

Met wat we deze weken voor onze kiezen krijgen!

Uit de krant