'Vrouw en kind', van Bram Roth, 1968. Jacob van den Eyndenstraat, Voorburg (foto: Marian Kokshoorn).
'Vrouw en kind', van Bram Roth, 1968. Jacob van den Eyndenstraat, Voorburg (foto: Marian Kokshoorn).
KUNST IN LEIDSCHENDAM-VOORBURG

Kijk omhoog, meisje

Cultuur 476 keer gelezen

Voorburg - Zowel de vrouw als het meisje werpen een been de lucht in. Het meisjesbeen komt hoger. Het staat horizontaal en de teentjes wijzen vrolijk omhoog. Ook haar armpjes wapperen opgewekt richting blauwe lucht. 

Door Anne Marie Boorsma 

Bij de vrouw tegen wie het meisje aanleunt, gaat één arm de lucht in. De andere houdt ze horizontaal. Zo wordt dit bronzen beeld van Bram Roth een vrolijk balanceerspelletje van twee jurkjes dragende figuren met wijduitstaande ledematen in opperste hoerastemming. Hun kopjes zijn leuke bolletjes met kleine ogen en monden en kittige kapsels. Het doet me denken aan een bekend tafereel: opgewonden types springen de lucht in, zwaaien met gestrekte armen en trekken een jolig gezicht. Dan wordt er een foto gemaakt voor op de facebookpagina. Zo willen ze de wereld laten weten hoe fantastisch en vrolijk hun leven is.

Van dit bronzen beeld word je ook vrolijk. Niet alleen omdat de figuren zo geanimeerd hun danspasjes uitvoeren. Er zit een liefdevolle eenheid in. De vrouw (is ze de moeder, de balletdocent?) laat het meisje zien hoe het moet. Ze ondersteunt haar innig zonder zich op te dringen. Zo wordt het meisje spelenderwijs geleerd hoe ze zich groter, breder en sterker kan maken. Dat heb je af en toe nodig in de grotemensenwereld. Je doet ertoe, lijkt de vrouw uit te beelden. En steek je neus maar lekker in de wind, want daar word je sterk van. 

In Pijnacker staat eenzelfde soort beeld van Roth. Er zijn kleine verschillen. Zo heeft de Pijnacker-vrouw een strik in het haar en houdt ze een groot ei in haar hand. Dus hier gaat het nog duidelijker om een balanceerspelletje. Ook heeft de beeldhouwer kleinere versies van het beeld gemaakt.  Bram Roth werd in 1916 geboren in Den Haag en bleef er zijn hele leven wonen. Zijn liefde voor het beeldhouwen is ontstaan toen hij meehielp in de meubelmakerij van zijn vader aan de Dunne Bierkade. Hij doorliep de academie en ging in de leer bij de Voorburgse beeldhouwer Albert Termote. Ze hebben ook samengewerkt. Hij werd lid van Pulchri Studio en van de kunstenaarsvereniging ‘Verve’. 

Terwijl zijn leeftijdgenoten zich vooral op Parijs richtten, liet Roth zich inspireren door beroemde Italiaanse beeldhouwers, door Marino Marini, Giacomo Manzu en Arturo Martini. Roth’s atelier stond in landgoed Oosterbeek bij Clingendael, de plek waar ooit de filmstudio’s van ‘Filmstad’ stonden.  Ons Voorburgse beeld is zo aantrekkelijk omdat het over mooie zaken gaat: liefdevolle opvoeding en levenslust. Ik denk aan een beroemd lied van Ramses Shaffy. Het gaat over de verlegen en altijd kromgebogen Sammy en in de laatste regels zingt Shaffy opbeurend: ‘Hoog Sammy, kijk omhoog Sammy. Er is één die van je houdt’. 

Reacties en info over cursussen kunstgeschiedenis en lezingen op www.annemarieboorsma.nl.

Uit de krant

Uit de krant