‘Veiligheid-leefbaarheid' van Aart Lamberts op de Sperwerlaan/ hoek Spotvogellaan, Leidschendam (foto: Marian Kokshoorn).
‘Veiligheid-leefbaarheid' van Aart Lamberts op de Sperwerlaan/ hoek Spotvogellaan, Leidschendam (foto: Marian Kokshoorn).
KUNST IN LEIDSCHENDAM-VOORBURG

Verbonden en zorgzaam

Cultuur 19 keer gelezen

Leidschendam - Hier zijn drie mensen in brons verbeeld. Een staande volwassen figuur met een baby op de arm. Daarvoor een kleinere figuur, ook staand, met een bal in de hand. De figuren zijn nauw met elkaar verbonden, zowel letterlijk als figuurlijk. Het is een gestileerd beeld, een beetje in de vorm van een rechtopstaande Egyptische sarcofaag. Toch straalt dit kunstwerk van beeldhouwer Aart Lamberts (1947-2015) naast verbondenheid ook zorgzaamheid uit. 

Door Anne Marie Boorsma

De twee mensfiguren staan fier rechtop. De volwassene buigt de linkerarm waardoor er een wiegje ontstaat waarin de baby rust. De rechterarm hangt recht langs het lichaam. De hand raakt de schouder van de kleinere figuur. Die buigt de rechterarm en maakt van de hand een kommetje waarin de bal rust. 

Vooral de armen en handen drukken die verbondenheid en zorgzaamheid tussen het drietal uit. Er is weinig uitgewerkt. Het hoofd van de grote figuur lijkt een soort huisje en is in verhouding tot het lichaam heel klein. Het baby’tje bestaat uit wat hompjes brons. Als je om het beeld heen loopt zie je dat het beeld vreemd plat is, vooral aan de achterzijde. Bovendien zijn er overal horizontale lijnen, die zijn ontstaan doordat Lamberts met een spatel in de klei heeft staan slaan (te zien op een documentaire over de kunstenaar op internet). Dat is ook zo typerend van dit werk: het is verre van gladjes en je ziet goed het materiaal waarvan het gemaakt is (de klei wordt later in brons gegoten). 

De beelden van Lamberts doen een beetje denken aan die van de Zwitserse beeldhouwer Alberto Giacometti (1901-1966). Net als Lamberts maakte hij vooral gestileerde mensbeelden. Ook bij Giacometti zie je kloddertjes klei zitten waaruit de beelden zijn opgebouwd. Ook doen Lamberts werken een beetje denken aan de kubistische beeldhouwwerken van Jacques Lipchitz (1891-1973). 

Aart Lamberts is geboren en getogen in Amsterdam. Zijn vader werkte als metaalbewerker bij de NDSM. Het ouderlijk huis grensde aan de tuin van het beeldhouwers-echtpaar Nel van Lith en Adam Jansma. Zo kwam de jonge Lamberts op het idee om beeldhouwer te worden. Tussen 1967 en 1973 studeerde hij bij Piet Esser beeldhouwkunst aan de Rijksacademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Al jong ontving Lamberts verschillende prijzen. Zijn beeldhouwwerken zijn veel te vinden in Amsterdam en ook het Singer Museum in Laren en het Stedelijk Museum in Amsterdam hebben werken van hem in bezit. 

Toen Aart Lamberts stierf in 2015 werd hij begraven op de Nieuwe Ooster begraafplaats in Amsterdam. Op zijn grafsteen staat een bijzondere tekst: ‘Weet dat zijn schepsels langzaam leven, omdat de kunst altijd blijft en wij maar even’. En dat is helemaal waar. 

Reacties en informatie over cursussen kunstgeschiedenis op www.annemarieboorsma.nl.

Uit de krant

Uit de krant