Havennest, 2022, Paul Keizer en Albert Dedden, alias Space Cowboys op brug Plaspoelhaven, Leidschendam (foto: Marian Kokshoorn).
Havennest, 2022, Paul Keizer en Albert Dedden, alias Space Cowboys op brug Plaspoelhaven, Leidschendam (foto: Marian Kokshoorn).
KUNST IN LEIDSCHENDAM-VOORBURG

Het Havennest

Cultuur 1.333 keer gelezen

Leidschendam - Aan de fiets- en voetgangersbrug over de Plaspoelhaven in het centrum van Leidschendam balanceert een bootje boven op een boomstam met boomwortels als vogelklauwtjes. Het bootje heeft een roer, een mast, kajuit en een kiel. Toch heeft het ook iets van een vogelnestje.

Door Anne Marie Boorsma

De bast van de boom heeft diepe groeven met hobbels en knobbels, zoals je dat wel vaker ziet. Als je goed kijkt zie je in één van de holtes twee vogeltjes naar buiten koekeloeren. Let wel, het is allemaal niet echt. Bootje, stam en vogeltjes zijn van brons gemaakt.

De kunstenaars, Paul Keizer en Albert Dedden (alias de Space Cowboys) lieten zich inspireren door de omgeving van vroeger en nu. Zo herinnert de boomstam aan het bosrijke gebied dat er vroeger was op deze plek. De kunstenaars hadden daarbij vooral de zee-den, ofwel de Pinus pinaster voor ogen. Het onderste en oudste deel van de zee-dennenstam heeft een diep gegroefde bast waarvan de structuur het kunstenaarsduo aansprak. Maar de boomstam verwijst ook naar de echte bootmasten in de haven zoals die er nu uitzien. Net zoals het bootje boven op de mast. Die doet denken aan de zogenaamde ‘Kolibri’. Dit is een klein kajuit-zeiljacht dat vroeger van hout was en dat nu nog steeds gemaakt wordt in Stompwijk. Tegelijkertijd doet het bronzen vaartuig denken aan een vogelnestje. Je ziet de takjes en twijgjes alsof die door vlijtige watervogels bij elkaar zijn verzameld en in elkaar gevlochten zijn. Het scheepje annex nestje heeft boven op de kajuit ook een recht boomtakje dat fungeert als mast, inclusief vaantje. Indirect verwijst het beeldhouwwerk ook naar de Ravensteynwerf die hier ooit was. Kortom, de Space Cowboys verdiepten zich in de historie van deze plek en daarom past hun beeldhouwwerk hier helemaal.

Dedden en Keizer werken sinds de negentiger jaren samen. Keizer doorliep de Hogeschool voor de kunsten Arnhem en Dedden is autodidact. De kunstenaars kozen voor figuratieve verhalende kunst. In Nederland staan veel beelden van hen in de openbare ruimte en bijna altijd zijn die speciaal gemaakt voor die specifieke plek, waarbij ze zich lieten inspireren door de plaatselijke geschiedenis. Soms zijn hun kunstwerken serieus, zoals hun Slavernijmonument in Tilburg uit 2022, maar soms hebben ze iets komisch, zoals hun ‘Waterwolf en de Aquanaut’ op de Waalkade in Nijmegen. Hun ‘Havennest’ was het resultaat van een prijsvraag in 2018. Omwonenden en toekomstige omwonenden kozen dit kunstwerk. In 2022 werd het door wethouder Bianca Bremer onthuld door er een emmer water over te gooien. Dat is een oud gebruik in de roeisport.

Voor reacties en informatie over (online) cursussen kunstgeschiedenis www.annemarieboorsma.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant